اذهب إلى المحتوى

Recommended Posts

بتاريخ:

حاليا الكفيل بتاعى عنده 3 عمارات يقوم بتاخيرهم غرف مفروشه تمام

و من 6 شهور كده اشتره عماره جديده و بدء تشطيب فيها

طبعا هيبقى ليها دفاتر ليها

المهم هثبت انا القيد الاول اللى هو شراء المينى بقيمه و الارض بقيمتها الى حساب الصندوق او الجارى صاحب المؤسسه

و بالنسبه للمبالغ اللى انصرفت على العماره قبل ما يتم مزاوله النشاط فيها

هل صح انى اضع كل المبالغ الى انصرفت على تجهيز المبنى فى حساب مشروعات تحت التنفيذ و بعد كده اقفلها فى حساب المبنى

ام انى اثبتها على انها مصاريف تاسيس و اعمل لمصاريف التاسيس اطفاء

و بدى النشاط فى 22/5

و بدء التسكين فيها و العماره فيها ملاحق اخر دور مش جاهز و يتم التجهيز فيها

و مرفق ليا فاتير اللى الخاصه بالملاحق دى مع فواتير مصاريف العماره

صح انى افصل بين مصاريف العماره و مصاريف الملاحق

بحيث ان مصاريف العماره دى مصاريف عموميه

اما مصاريف تجهيز الملاحق اثبتها على انها مشروعات تحت التنفيذ و بعد كده اقفلها فى حساب المبنى

او اعملها على انها مصاريف تاسيس و اعهملها اطفاء

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
×
×
  • أضف...